Merhaba,
Anneanne, köy , o köyde ev sahibi olmak sembolleri aslında "huzura dönüş" ile ilgili. Huzurun eski, nostaljik ve daha samimi olan dönemlerde bulunacağına dair bir beklenti bu. Aslında temel olarak bir arayış bu durum tıpkı ada rüyanızdaki "ada" gibi. Deniz üzerinde seyahat ederek ada-ada dolaşmak, aramak. Her adaya çıktığınızda o ada' nın aradığınız ada olacağını ummak gibi. Köy-ada , köy evi -adadaki baraka, anneanne(1)-adadaki bilge kişi -sizi adaya götüren kişi-arka mahalleden elinde beyaz mendil ile gelen kişi, adaya gittiğiniz tekne de bu silsileye göre "at" oluyor. Hatırlayın ada rüyasında adada çok kalamamıştınız ve tekrar yola çıkmıştınız , bu rüyada ise kalıcı gibisiniz. Ada'dan ikinci defa açıldığınız kaptan ve tekne ile yani o ahtapottan kurtulduktan sonra yeni çıktığınız seyahatte sahiline çıktığınız yeni ada bu rüyanızda "anneannenizin köyü" oluyor. Burada kalıcı olacağınız kendinize göre belli olduğu için de baraka gidiyor satın alınan bir köy evi geliyor. Ada rüyasında ki sembolizme göre tekne at sembolü de dönüşüyor çünkü artık köyde kalıcıyız yani arayış bitti, yeni bir ada arayışı olmayacağı için tekne at'a dönüştü dolayısı ile de Kaptan'ın da işi bitti. Kaptan artık cadde aralarında ama özellikle de arka cadde de "beyaz mendil sallayarak" dengeyi bulduğunuzu, barış ilan edildiğini söylüyor yani savaş, arayış bitti. Bahçe kapısının kapanıyor olması kendi has dairenizi belirlemek isteğinde dolayı. Bozuk olmaması sizin isteğiniz dışında refleksif olarak da açılamamasından dolayı. Artık siz ne zaman isterseniz o zaman açarsınız(2). Ayrıca o alanda pijamalı olmak rahatlık ve rahatlamak ile ilgili. Pijama çıkartmadan gündelik hayata dahil olmak ,bu yakalanan rahatlığın devam ettirilmesi en azında belli bir süre keyfinin sürdürülmesi ile ilgili. Bu keyif hali ile bahçe kapısının kilidini kontrol etmek pijama ile gelen rahatlığın yani uzun gecenin sabahında ki düzelmiş ruh durumunun artık evin içinde de devam ettirme kararınız ile ilgili sanırım. Kaptanı görünce içeri girmeniz dediğim gibi kaptanın işinin bittiği ile ilgili. Kapıyı siz açana kadar(2) kimsenin kaptanın bile gelmesini istemiyorsunuz, uzun bir dinlenme sürecine girdiniz artık(3)Her ne kadar Kaptan beyaz mendil sallayarak yaklaşmaya çalışsa da onu da istemiyorsunuz. Kaptanı bir nevi dış potansiyel(4) olarak düşünebilirsiniz. Yani köyün dışında olana dair. Ama huzuru yakaladığınız için ne kaptanı ne dış dünyayı duymak ,görmek vs istemiyorsunuz. Bir nevi arayış sona ermiş gibi. Zaten kaptan bir daha görülmüyor. Ne zaman bahçe kapısı açılır o zaman tekrar meydana çıkar. Şu an barış dönemindeyiz ve o köyde gezmeye devam edecek ama hemen bahçenin dışında.
Salona girmek ile başlayan sahne köy evinde köy evi öncesi konforu yakalamak ile ilgili. Özellikle pencerenin yerinin değişmesi ,üçüncü kata çıkılması uzun bir müddet kalıcı olunacak bu yerde o yerin sizin temel normlarınıza dair konformist(5) bir düşünce. Yani bir uyum sürecine giriyorsunuz salona girmek bu durumu temsilen. Pencerenin yerinin değişmesi ise bakış açınızın ve dünyayı seyrettiğiniz çerçevenin, sınırların değişmesine istinaden.3.Kat olması köy yerinde olabilecek kadar yani olabilecek olanın en üst seviyede üst görünüşe çıkmak ile ilgili. Bu durum köye gelmeden önceki tüm bilgi ve birikimin köy şartlarında kullanılabilmesi ile ilgili.(5)Bu durumu yani şimdiye kadar biriktirdikleriniz ile iç dünyanıza dair bir görüş açıyorsunuz. Pencereden geniş arsaya bakmak ve bu durumu annenizin yönlendirmesi özellikle at sürüsü içinden sorunlu olanı tespit etmenizde ise anneanne sembolü eğer sizi huzura çeken birinci seviye ise anne sembolü de bu iç huzurda ki akış(6)da sorunlu olan bir yerin tespiti ile ilgili. Yani anneanne birinci, anne ikinci ve siz üçüncü derinlikli yapıyı temsil ediyorsunuz. Önce ada'ya yani köy'e yerleşmek, sonra salona girip pencereden iç derinliğinize bakmak ve en son artık kendi kendinizi tedavi edebileceğiniz son seviyede birbirinden ayırt edilemeyecek olan kahverengi atlardan(7) sorunlu olanı fark edip o sorunu çözebilmek. Ada rüyasında deniz üstünde yüzeysel giderken bu rüyanızda üç tam seviye dalış var. Anne yani ikinci seviye fark ediş at'ın yemek yediğinin anneniz tarafından söylenmesi ama "mışlı" ifade kullanıyor yani duyum var bilgi yok, üçüncü seviyede siz at'ın yani iç derinliklerde olan yapının esas sorununu görüyorsunuz. At'ın yani sorunun temel nedeni yemek yememek ama etkisi bacakların çarpık ve güçsüz olması. Gövde sağlam ama ayakları üzerinde zor duruyor demek eğer at tüm iç derinliklerde yatan ve şimdiye kadar sizi huzursuz eden yapı içinde çözmeniz gereken sorun ise "ayakları üzerinde durmamak" deyimi ile ilgili. Sizi oluşturan tüm duygular ve zihniniz içinde ki düşünceler tarlada ki atlar ise sadece yemek yemeyen ve kendi ayakları üzerinde durmayan sadece başkalarını desteği ile ayakta durabilen bir duygu-düşünce var ki bu durumu da çözmeniz gerekiyor .Bu soruna görebilmek için tam üç seviyeli dalış yaptınız ve Kaptan ile uzlaştınız. Ayrıca bu sorunu görebilmek için anneanneniz ortamı sağladı anneniz ise bakış açınızı değiştirdi ancak böyle görebildiniz. Bu belki de şimdiye kadar kendiniz ile en büyük yüzleşmeniz, en büyük farkındalığınız. Bu bölüme ait son sahnede ise atın sahibini buluyorsunuz, "komşunuz". Sırt sırta ev aldığınız birinci seviyedeki anneanneniz yani dalışa geçmeden önceki yüzeysel olana dair bir sorun bu. Üçüncü seviye gözlem derinliğinde kalmış, beslenememiş sorunlu olan birinci seviyeye ait bir duygu durum bozukluğu yani. Bu yüzeysel birinci seviyeye dair olanı görebilmek için annenizin(ikinci seviye) yönlendirmesi ve bakış açısı ile(8) ama en nihayetinde kendi iç ve en derin sezgileriniz ile görebildiğiniz bir sorun. Bu seviyeye öylesine karışmış ki ne renginden ne davranış biçiminden vs gözlenemezdi. Ancak ileri bir farkındalık ile bacaklarına bakarak fark ettiğiniz. Bu dorunu çözebilmek için at sahibi yani komşunuz yani anneanneniz yani adada ki bilge kişinin yönlendirmesi ve izni ile bu duygu durum bozukluğunu düzeltmek için kapısını kapattığınız bahçeden dışarı çıkıyorsunuz.(3)Çünkü bu durumu düzeltemezseniz her zaman kapı tam kapanıyor mu kapanmıyor mu diye soracaksınız kendinize.At'a ulaşmak için çıktığınızda at'ın pozisyonu yani durduğu yerde manidar.Ne arsada ne yolda esasen kenarda duruyor. Kenarda beklemek atıl olmak ile ilgili .Onun diğer sağlıklı duyguların içine karışması gerekiyor dolayısı ile o duygununda düzeltilmesi gerekiyor. Size doğru gelirken elimi ısısır mı,demeniz "elim ile besledim" veya "elimle besleyeceğim" deyimlerine karşılık yapılabilecek bir "nankörlük" ifadesine istinaden duyulan kaygının karşılığı.
At ile konuşmak, atın sizinle konuşması vs bunların hepsi artık sorun ile yüzleşilmesi ve en dip de bu duygunun kişiselleştirilerek konuşur ,tartışılır ve hatta kendi derdini söyleyebilir olmasına istinaden. Bu seviyede artık at'ın yaptıkları zamanında sizin at'a yaptıklarınızın aynısı. Sizin at' a sırtınızı dönmeniz gibi oda size sırtını dönüyor. O yanınızda ki kişide zamanında at'a(9) sırtını dönen sizsiniz.Dedeniz hayatta iken çıktığınız(fikren)köy evine yıllar sonra ama bu sefer tekamül olmuş olarak(10)ve tam şekilde geri dönüyorsunuz.
Dediğiniz gibi başka bir yere gitmiştiniz(ada) ve geri döndünüz.
DAB,
Selamlar.
(1)Anneanne eskilerin tabiri ile Osmanlı kadını anlaşılan. Eril tarafı güçlü.
(2)Bundan sonra ki rüyalarınızın denge halinde olacağını ve huzur dolu rüyalar göreceğinizi düşünüyorum.
(3)Pijama giymek ,bahçe kapısını kapatmak.
(4)Gözlem yapmak, gözlemlemek, gözleme dair potansiyel, ufka bakmak, geleceğe bakmak.
(5)Tutumları, inançları ve davranışları grup normlarına uygun hale getirme dair ya da fikirli olma eylemidir.
(6)Atların gezinmesi
(7)At'ın konuşması ile ilgili diğer rüyalarınıza bakın ,kasadan atlayan atın portakallara dönüşmesi.
(8)Genel manada olgunluk özel manada ise anne olgunluğu, anne gibi görebilmek en detayda anne gibi görebilmek.
(9)Anneanne'nin temsil ettiği samimi düşünce ve inanç yapısı.
(10)At'ın yemeğe ikna olması sonrasında.